Mølja

I dag hadde Torske-mølje til middag, og da jeg søkte på nettet for å finne koketid til lever og rogn var det ganske få oppskrifter der ute! Så her kommer oppskrift på ei perfekt nord-norsk mølja:

Du trenger: Fersk Torsk, Rogn, Lever, Potet, Løk, Flatbrød, Salt, Pepper og Tyttebærsyltetøy.

Først må du renske levra. All hinne skal bort på utsiden. Deretter drar du av biter fra det store stykket. Trælen i midten skal ikke være med. (dette er et skikkelig grise-arbeid, så ha på forkle)

Skjær bort overflødige hinner på rogna. Pakk inn ROGNA i bakepapir (1 stykke i hvert ark). Sett rogna på kok først, da den skal koke i ca 30 min. Ha litt salt i vannet.

Husk å sette poteten på kok:-)

Levra has i en kasserolle og dekkes med vann. Ha i ca 1 ss salt og litt pepper. LEVRA skal koke i ca 10 min. Du ser at den er ferdig når den har fått en grålig farge.

Sett på kok vannet til torsken. Ha i salt etter behov, men vannet skal saltes en del, så jeg anbefaler ca en hånd med salt i vannet. Når vannet koker, slår du ned temperaturen. TORSKEN skal trekke i ca 10 min. (IKKE koke)

Hakk løk i biter. FERDIG!

Når jeg serverer mølje, dypper jeg flatbrød i kraften til Torsken akkurat så den blir fuktig. Legger på fatet, og har på LEVER, LØK, TYTTEBÆRSYLTETØY og PEPPER. Rull sammen så det ligner på en vårrull og server ved siden av TORSK, ROGN og potet:-)

NYDELIG!! Vel bekomme:-)

Dette innlegget ble publisert i Oppskrifter. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Mølja

  1. Erik Mølja sier:

    Dette var kjempegodt! Tusen takk for oppskriften=)
    Hilsen Mølja

Legg igjen en kommentar

